Xspray Pharma utser Chief Commercial Officer för att driva kommande kommersialisering av Dasynoc™ i USA

Pressmeddelande 2023-09-15

Xspray Pharma rekryterar Edward P. Jordan till tjänsten som Chief Commercial Officer. Ed Jordan kommer att leda lanseringen och kommersialiseringen av Dasynoc™ i USA, företagets mest prioriterade produkt, med förväntat lanseringsdatum den 1 september 2024, under förutsättning att FDA godkänt produkten.

Den här viktiga rekryteringen följer efter att Xspray Pharma nyligen har förlikat en patenttvist med Bristol Myers Squibb, som möjliggör en tidig marknadsintroduktion 2024, förutsatt FDAs marknadsgodkännande av produkten. Med en lång och framgångsrik karriär och en stark meritlista, har Ed Jordan framgångsrikt kommersialiserat och lanserat flera läkemedelsprodukter på den amerikanska marknaden, många med anknytning till cancersjukdomar.

Med start idag, den 15 september, börjar Ed Jordan sin roll på Xspray. Närmast kommer han från en roll som Chief Commercial Officer på Humanigen Inc., ett amerikanskt bioteknikföretag inriktat på onkologi och COVID-19 immunbehandlingar.

”Jag är stolt över att få bli en del av Xspray-teamet vid den här kritiska tidpunkten. Det kommande godkännandet av Dasynoc™ förväntas stärka den kliniska effektiviteten av dasatinib, vilket gynnar en bredare patientgrupp genom att stödja samtidig användning av magsårspreparat som Omeprazol för alla dem som kämpar med kronisk myeloisk leukemi (KML) och akut lymfoblastisk leukemi (ALL)", sa Edward P. Jordan.

I denna centrala roll kommer Ed Jordan att samarbeta med Xspray Pharmas kommersialiseringspartner i USA, Eversana. Tillsammans kommer de att förbereda för en lyckad kommersialisering av Dasynoc™, där Ed Jordan kommer att dra nytta av ett redan inarbetat och gediget samarbete med Eversana. Han kommer också att leda kommersialiseringen av andra produkter i Xspray Pharmas produktlinje, och därigenom dra nytta av företagets patenterade amorfa teknikplattform samtidigt som han bygger upp den amerikanska organisationen.

Per Andersson, VD för Xspray Pharma, kommenterar: ”Vi är väldigt glada att välkomna en så erfaren och professionell person som Ed till vårt Xspray-team. Jag ser fram emot Ed’s bidrag till marknadslanseringen av Dasynoc™, vår mest framskridna produktkandidat och är övertygad om att den blir en föregångare för en serie förbättrade PKI-produkter på den amerikanska marknaden.”

Lanseringen är villkorad marknadsgodkännande från FDA.